Despre logo-uri si despre cat de important este sa spui o poveste

+ ultimele 13 povesti Toud redate prin logo

In loc de inceput

Foarte des primim cereri de creatie de logo (exclusiv logo), sau, uneori logo si site.  Ceea ce nu stiu cei care cer asta este ca, a face un logo din nimic, nu este doar o misiune imposibila ci si o misiunea inutila, o abordare gresita. Voi argumenta mai jos de ce. Cel mai trist aspect despre aceste cereri este ca profesionistii din breasla noastra au alimentat o astfel de cultura de marketing/design si ca multi chiar fac logo si identitate vizuala plecand de la nimic sau de la prea putin. Mai mult decat atat, anul acesta am asistat la mai multe concursuri nationale de logo care nu aveau nici urma de strategie, dar aveau nume cu rezonanta in juriu.

Cum e cu logo-urile? 

Logo-ul face parte din ceea ce se numeste – identitate vizuala – un set de elemente grafice care au ca rol diferentierea unui produs/serviciu/companie/organizatie de restul.

Identitatea vizuala se refera la un set de elemente care tin de „forma”, nu de „fond” si care au ca rol punerea in lumina a ceea ce putem numi „fond”. Cu alte cuvinte, identitatea vizuala nu poate exista fara strategie, adica fara o analiza a ceea ce este un produs/serviciu/companie/organizatie. Aceasta analiza trebuie sa ia in calcul si piata (concurentii, clientii potentiali). Pentru a ajunge sa te poti gandi ca ai nevoie de un logo, trebuie sa te gandesti la targetare, la pozitionare, la puncte de diferentiere, la elemente de branding, adica la strategie.

Numai dupa ce definitivezi aceasta parte poti aspira la crearea unui logo. Aceasta etapa nu trebuie sa fie „sarita” pentru ca fara ea nu se poate construi un logo relevant.

Cum trebuie sa fie un logo?

Se intampla foarte des sa vedeti in jur logo-uri foarte frumoase, insa nerelevante, logo-uri care nu exprima esenta unui brand, nu reusesc sa comunice cu targetul, nu au legatura cu produsul/serviciul/organizatia.

Un logo trebuie sa fie:

  • relevant – adica sa oglindeasca produsul/serviciul/organizatia si sa fie construit pentru target si in concordanta cu piata
  • simplu – trebuie sa fie usor de inteles, de citit, de memorat
  • simbolic – e ideal sa poti crea un simbol dintr-un logo, adica sa il faci sa exprime fara marginire, fara analiza, esenta brandului
  • diferit – in jurul nostru sunt milioane de logo-uri, e musai sa construiesti un logo despre care nu pot exista confuzii

Ce ar trebui sa facem, in Romania?

Agentiile care fac design de logo trebuie sa inteleaga cat de nociv este sa vanda logo-uri fara sa faca partea de strategie. Expertii din domeniu trebuie sa exprime aceasta legatura absolut necesara dintre strategie si identitate vizuala. Expertii din domeniu nu trebuie sa se mai implice in initiative gresite de tipul celor organizate in Romania in 2017 (amintesc doar initiativa Primariei Bucuresti pentru a crea logo-ul orasului). Si as spune chiar ca e necesar ca oamenii de business sa caute un partener pe zona de marketing/design dupa ce au acumulat un minimum de cunostinte pentru a putea face o validare corecta.

Mai jos prezentam logo-urile create de Toud in ultimul an. Asa cum spuneam mai sus, ele nu au o relevanta daca nu sunt legate de povestea din spate. La fiecare logo atasam si povestea (click pe poza).

In loc de concluzie, o idee care vine in completarea celor de mai sus:

“If your stories are all about your products and services, that’s not storytelling. It’s a brochure. Give yourself permission to make the story bigger.” – Jay Baer

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *