15 elemente pe care sa le ai in vedere intr-un proiect de web design
Acest articol este pentru tine daca esti un om de marketing dintr-o companie sau o organizatie, responsabil de un proiect de web design (explicam imediat ce inseamna asta) sau un antreprenor la inceput de drum, care cauta sa inteleaga cum poate imbunatati experienta publicului sau pe site-ul startup-ului pe care lanseaza.
Ce este web design?
Web design – se refera la proiectarea site-urilor web care sunt afisate pe internet. De obicei, se refera la aspectele experientei utilizatorului in dezvoltarea site-ului web, mai degraba decat la dezvoltarea de software. Web design-ul se concentra pe proiectarea de site-uri web pentru browsere desktop; totusi, de la mijlocul anilor 2010, designul pentru browserele mobile si tablete a devenit din ce in ce mai important. (Interaction Design Foundation)
Astazi doua discipline, relativ noi, UX Design (user exeprience design) si UI design (user interface design) definesc mult mai clar ceea ce inseamna web design. Prima se refera la modul in care este construita experienta pe care userul o are atunci cand acceseaza site-ul web iar cea de a doua la modul in care arata grafic site-ul web.
Acum, ca am definit foarte, foarte pe scurt ce inseamna web design sa mergem mai departe la cele 15 puncte pe care ar trebui sa le ai in vedere atunci cand pornesti un proiect de web design.
1. De ce faci asta?
Aceasta este cea mai importanta intrebare, va trebui sa raspunzi la ea. De ce ai nevoie de un website sau de ce ai nevoie de un website nou (in cazul in care exista deja un site pe care il vei inlocui). Raspunsul la aceasta intrebare trebuie sa fie legat de doua elemente: obiectivele pe care le urmaresti (de marketing, de comunicare etc.) si, cel mai important, de angajamentul tau de a-l ajuta pe clientul vizat, de a-i rezolva o problema. Daca nu poti raspunde foarte clar la aceasta intrebare, nu incepe un proces de web design, fie nu ai nevoie de el, fie nu esti pregatit sa il gestionezi.
2. Nu e despre tine, e despre ei, despre cei care ajung in website
Vei construi website-ul pentru publicul pe care il servesti. Nu il construiesti ca sa arati cat de minunata e echipa ta, cat de multe lucruri ati facut, cate produse, servicii si promotii aveti. Nu! Construiesti o experienta pentru a-i face viata un pic mai buna vizitatorului tau. Il intelegi, ii respecti timpul, cauti cu daruire sa ii rezolvi o problema prin serviciile, produsele pe care compania, organizatia ta le ofera. Nu e despre tine, e despre el, retine asta, si vei avea o baza buna de plecare in acest proiect de web design.
3. UX design si UI design
Cauta sa intelegi termenii UX design si UI design, cauta sa afli mai multe despre ce inseamna aceste discipline, despre procesele pe care le implica si despre cum contribuie ele la dezvoltarea unui proiect de web design valoros. Aceste discipline au evoluat enorm in ultimii ani, vin cu o suita de metode, de pasi, presupun prin definitie focus pe utilizator, pe nevoile lui, pe intelegerea lui. Fara a intelege aceste discipline, chiar si la un nivel minim, nu vei putea incepe un proces de web design. Riscurile sunt de a incepe cu o echipa neprofesionista, de a sari etape, de a seta gresit obiective, de a nu face research, de a construi ceva nerelevant pentru stakeholders (public), ceva care nu te va ajuta sa iti atingi obiectivele, in cazul fericit in care le vei defini.
4. Intelegerea publicului – cel mai important pas
Procesul de web design include multi pasi, vom vorbi despre ei intr-un nou articol. Cel mai important dintre acestia este cel de intelegere a publicului. Pentru a putea crea o experienta utila acestuia, pentru a-i oferi cu adevarat o solutie, pentru a-i respecta disponibilitatea de timp va trebui sa il intelegi. Daca nu reusesti sa intelegi publicul vei construi ceva nerelevant, greu utilizabil. Un exemplu exagerat este acesta – crearea unui site dupa nevoia unui bebelus, pentru o companie care vinde scutece. In cazul acesta, este evident ca site-ul va trebui sa fie creat pentru mamele bebelusilor. Din fericire, sau din pacate, acest proces este primul intr-un proiect de web design. Din pacate, daca il ignori, vei construi pe o fundatie gresita, tot efortul urmator va fi inutil. Din fericire, este primul pas, daca il faci bine vei avea o super fundatie in proiectul tau. Defineste personas, sunt o multitudine de informatii in mediul online despre cum se definesc personas si despre rolul lor.
5. Nu construi in abstract!
E foarte util sa privesti in jur, sa fii ancorat in realitate. E valabil si in viata. Da, nu se aplica pentru artisti, dar scopul tau este sa construiesti ceva care sa deserveasca un public, destul de bine definit. Va fi util sa intelegi care este abordarea pe care o au alte companii, organizatii in a deservi publicul tintit de tine. Din modul in care a evoluat o piata si implicit prezenta in online a principalilor companii, s-a generat un anumit comportament al utilizatorului. O revolutie in acest sens s-ar putea sa fie riscanta, s-ar putea nu ajute pe deplin vizitatorul, el sa nu fie pe deplin familiarizat cu abordarea ta. De exemplu, design-ul minimalist cu meniuri de tip sandwich (meniul este ascuns, se poate accesa cu un click pe 3 liniute paralele afisate in coltul din dreapta sau din stanga) este destul de greu inteles de publicul din piata de imobiliare din Romania al anului 2021. O astfel de abordare va genera o experienta mai putin buna utilizatorului. Acest proces este atins in etapa de intelegere a publicului si de testare (UX).
6. UI design – partea vizuala genereaza prima impresie
Prima impresie conteaza, mai ales astazi. O vei crea prin UI design (user interface design). Aici sunt cateva reguli de baza: nu folosi design de stoc, template-uri cumparate, elemente grafice cumparate – in acest fel nu risti ca site-ul tau sa semene cu altele. Nu folosi fotografii din stocuri gratuite, risti ca fotografia folosita de tine sa se mai intalneasca si pe alte zeci de site-uri sau chiar in reclame stradale. Nu complica lucrurile. Nu imita! Poate vei gasi website-uri care iti plac, unele de care esti pe deplin legat/a, nu le imita, site-ul tau trebuie sa aiba elemente de unicitate. UI design-ul nu trebuie sa fie creat din nimic, va trebui sa aiba o baza in style guide, sa preia elemente din acesta pentru a pune in lumina elementele de identitate vizuala. Pentru un utilizator va trebui sa fie clar de la prima secunda ca a ajuns in site-ul brand-ului tau. Va fi ajutat de logo, de cromatica, de fonturi, dar si de alte elemente specifice.
7. Testeaza
Nu poti face lucrurile perfect, va trebui sa le faci si sa le testezi. Orice proiect de UX presupune testare. Este o metoda foarte eficienta de a indrepta lucrurile care nu au fost bine proiectate inainte de lansarea oficiala, publica. Testarea trebuie sa inceapa inca din etapele de prototipare, in etapele care permit modificari majore cu interventii minime. Mai clar, e important sa validezi o directie inainte sa incepi o codare complicata a unui proiect. Dupa ce se face partea de UI si de codare va fi foarte, foarte greu sa aduci modificari proiectului.
8. Testare inainte de codare
Reluam ideea de mai sus si punem in evidenta faptul ca va trebui sa testezi inainte de avea un UI final si de a incepe codarea. Poti testa printr-o varietate de metode, echipa de UX va stii cu siguranta ce metode vor functiona cel mai bine pe situatia ta.
9. Less is more
Tendinta este de a pune tot continutul, de a servi pe “toata lumea” prin site, de a ignora personas si de a sacrifica orice forma de focus. Presiunea va veni din toate partile. Va fi important sa ai curaj, sa identifici clar pe cine servesti si sa simplifici cat poti de mult continutul, fluxurile si toate formele de interactiune. Cu cat e mai simplu tot ce construiesti, cu atat va fi mai bine pentru vizitatorul site-ului. Oamenii astazi nu mai citesc site-urile, le scaneaza. Asta indica toate studiile. Cu cat va fi mai simplu, cu atat va fi mai mare valoarea perceputa de vizitatorii site-ului.
10. Cauta sa spui o poveste
Deja trebuie sa tii cont de prea multe lucruri, dar daca reusesti sa spui o poveste vei cuceri mai usor vizitatorul site-ului. Nimic nu seduce mai mult astazi in mediile digitale ca o poveste autentica, o calatorie in care il porti pe vizitator pentru a-l ajuta realmente sa isi rezolve o problema. Nu va fi usor sa spui o poveste, vei avea nevoie de baza, de elementele de strategie de brand (caci este povestea brand-ului tau) si de mult curaj si de creativitate.
11. Cum validezi echipele de UX si UI
Cauta sa intelegi ce metode folosesc, care e calea spre a te ajuta sa iti atingi obiectivele. Analizeaza grija pentru care o au pentru research si focusul pe a servi clientul. Lucrurile acestea vor face diferenta. Cauta sa obtii exemple de proiecte realizate in care se vede nu doar rezultatul, ci si procesul.
12. Ce se intampla dupa lansare?
Colaborarea cu echipa de web design (UX si UI) nu se va incheia dupa lansarea proiectului. Urmeaza o alta etapa de analiza si de fine tunning (de optimizari). Acum se va putea analiza in profunzime interactiunea vizitatori – website. E important ca aceste actiuni sa se faca pe un interval mai lung de timp, minim 3 luni, utilizandu-se mecanisme specifice (amintim aici cateva dinte solutii: HotJar, Google Analytics). In aceasta etapa, se vor interpreta datele obtinute si se vor lua masuri de imbunatatire a interactiunii care pot implica atat modificari de interfata, cata si de fluxuri, evident, pot implica si codare, reimplicarea echipei de programatori pe puncte clare de interventie.
13. Refaci un website? – acorda atentie zonei de SEO
Un site vechi inseamna pagini indexate in motoarele de cautare, pagini care apar in primele rezultate ale cautarii unor cuvinte specifice domeniului tau. Daca nu exista un plan si pentru aceste pagini, mare parte din munca de SEO facuta anterior se va pierde in cateva saptamani/luni.
14. Cum stii daca procesul de web design a fost unul succes?
Sunt multi KPI’s pe care ii poti lua ca reper – vizite, pozitii medii in cautari, timp petrecut pe site, feedback direct de la vizitatori. Cauta sa setezi corect obiectivele, sa fie si masurabile si sa le monitorizezi dupa lansare. Pe scurt, un proces de web design este reusit daca ajuta mai mult vizitatorul. Aici ar mai fi de precizat ca utilizatorii au o inertie mare la schimbare. De aceea, in etapa de research (UX) va trebui sa masori aceasta rezistenta la schimbare. In cazul in care vorbim de un proces de redesign, daca reinventezi roata, daca schimbi din temelii site-ul, chiar daca experienta va fi una mai buna, vei genera frustrare vizitatorilor care ajungeau des pe site in trecut. Un exemplu bun aici este site-ul Amazon – care desi este cel mai mare magazin de pe glob, nu a primit schimbari radicale de-a lungul timpului, el se afla intr-un proces lent, de imbuntatire.
15. Tendintele tehnologice
E bine sa le intelegi si sa le folosesti pe cele care il ajuta pe vizitator. De exemplu, adaptarea la dispozitivele mobile nu era ceva des intalnit pentru un website acum 10 ani, insa acum este ceva esential. In functie de domeniul in care activezi, exista un numar imens de tool-uri, facilitati, optiuni, elemente de inovatie pe care le poti ingloba in site. Cauta sa ai un echilibru, sa construiesti ceva foarte simplu care prin inovatie sa aduca o experienta foarte buna vizitatorului.
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!