6 pasi de urmat in procesul de creare logo
Acesta este un articol destinat antreprenorilor aflati la inceput de drum si profesionistilor din departamentele de marketing care urmeaza sa lanseze organizatii, companii, produse, servicii noi. Procesul de recreare, modernizare, actualizare a unui logo este diferit de acesta, presupune o alta abordare si alte resurse.
Procesul de creare logo pe care il ilustram mai jos, in cei 6 pasi, este procesul pe care noi il folosim la Toud. El difera de la o agentie la alta, insa e important ca acest proces, oricare ar fi numarul de pasi pe care il presupune, sa trateze elementele cheie surprinse mai jos (intelegere organizatie/produse/servicii, dezvoltare brief creatie, realizare identitate vizuala, inclusiv logo, dezvoltare materiale necesare in comunicare).
Un logo trebuie sa fie relevant, simplu si diferit – daca intruneste aceste elemente, isi va indeplini rolul, acela de identificare a unei organizatii/produs/serviciu si acela de simbol, de element capabil sa exprime mai tarziu o suita de intelesuri referitoare la organizatie, produs, serviciu.
Creare logo in 6 pasi
1. Intelegre si definire context
Intelegere context (organizatie, produse/serviciu, piata (concurenta, public (stakeholders). Aceasta etapa este esentiala, pentru a putea crea un element grafic ce va avea rolul descris mai sus (de a reprezenta o suita de elemente) va trebui sa intelegi care sunt aceste elemente si, mai mult de atat, care este importanta lor.
Aceasta etapa nu este facuta de o echipa de creatie, ea ar trebui sa fie facuta intr-o etapa de definire a strategiei de brand. Aceasta etapa se va face intr-o echipa mixta – agentie + oameni din organizatie.
In aceast stagiu se face mult research, se observa, se masoara, se analizeaza, se comunica.
Fara aceasta etapa cu siguranta vei ajunge in contextul in care vei construi un logo (poate frumos) nerelevant pentru contextul tau. De ce? Pentru ca acest context nu este definit, nu este inteles.
2. Realizare brief creatie
In aceasta etapa, pe baza informatiilor colectate in etapa nr. 1, se va construi un brief de creatie. Acesta este facut de echipa de lucru din prima etapa + un om/o echipa de creatie.
Rolul acestei etape este acela de a trasa limitele in care va actiona echipa de creatie si baza de informatii pe care le va folosi.
In urma primei etape, va rezulta un volum imens de date. Acestea vor fi “prea multe” pentru echipa de creatie si in definitiv, inutilizabile. De aceea, o mica parte dintre acestea, traduse intr-un limbaj accesibil, foarte simplificat, ar trebui sa ajunga la o echipa de creatie.
Va fi nevoie de o linie de echilibru, in sensul ca un brief foarte complicat si specific va limita capacitatea de creatie a echipei, la fel si un brief vag care permite directii infinite. Pentru noi, cele mai complicate brief-uri au fost cele foarte vagi. Efectiv existenta unei infinitati de directii creative blocheaza capacitatea creativa si arunca echipa intr-o dezbatere nesfarsita pe subiectul relevantei creatiei in context, un context superficial definit. Evident o astfel de abordare nu duce nicaieri din lipsa de informatii.
3. Creatie
Acest pas este unic fiecarei agentii, designer, echipe de design. Din punctul nostru de vedere, aceasta etapa trebuie sa fie facuta cu rabdare, cu focus pe a gasi o singura solutie, solutia castigatoare. Noi desenam mult de mana in aceasta etapa si efectiv facem zeci, sute de simulari. Abia mai tarziu desenam in tool-urile digitale. Mai conteaza in aceasta etapa inspiratia. Ea poate veni de oriunde. Au fost cazuri in care simboluri vechi precrestine ne-au dus catre forma finala a unui logo sau cazuri in care elemente din natura sau chiar siluete simplificate multiplicate in pattern-uri au dus spre solutie.
Nu exista o reteta aici, exista disciplina, multe schite, multa comunicare in echipa, curajul de a explora surse diverse de inspiratie si o incapatanare puternica in a gasi solutia, o varianta castigatoare.
4. Testare
E greu sa testezi un logo, aproape imposibil, dar cateva lucruri se pot face. Noi recomandam cateva actiuni. E important ca echipa implicata in procesul de strategie, creare brief design, sa vada cat mai multe simulari cu logo-ul. Sa vada efectiv cum va lucra acesta pentru brand. Aceste simulari ar trebui sa fie si mai mari (ex. bilboards), dar si cat mai mici (logo pe un pix, pe o carte de vizita, in footer-ul site-ului). E foarte importanta si zona digitala, cum va arata logo-ul in Instagram sau in LinkedIn?
Apoi, el se poate testa intern. Testarea nu inseamna sa intrebati angajatii sau clientii efectivi/potentiali cum evalueaza logo-ul. Ei nu sunt designeri, nu sunt oameni de strategie, nu stiu brieful de creatie, nu au acces la toate elementele de strategie, deci nu vor putea face o evaluare. Va trebui doar sa vezi in ce masura este acceptat si inteles logo-ul. Ce asociatii creeaza, cat este de expresiv. Poti face aceasta testare atat in interior, cat si cu grupuri mai mici din sfera stakeholders, intr-un univers controlat, controlabil.
5. Agregarea unui ghid de identitate vizuala
In acest proces, nu se construieste doar un logo, ci o suita de elemente menite sa dea unitate si armonie, menite sa faciliteze identificarea. Aceste elemente trebuie sa includa: font-uri, culori, pattern-uri, elemente grafice secundare. De asemenea, este foarte important sa fie create inca din aceasta etapa o serie de layout-uri: elemente pentru site, elemente pentru social media – Facebook, LinkedIn etc. Tot aici vor intra si layout-urile de Word, PowerPoint, carti de vizita, plicuri, masini etc.
Recomandarea noastra este sa optati pentru un set de elemente vizuale generos pentru ca veti creste calitatea de executie pe aceste materiale. Ce vrem sa spunem de fapt. De cele mai multe ori elementele grafice create la o luna, la 15 luni, la 3 ani dupa ce a fost creata identitatea vizuala nu vor avea aceeasi profunzime si relevanta ca cele create initial. Mai mult de atat, exista riscul sa nu poata sa transmita elementele incluse in brief. Asta nu inseamna ca trebuie sa va imaginati de acum toate elementele de care veti avea nevoie in urmatorii 10 ani, e nevoie si aici de echilibru.
6. Lansarea noii identitati vizuale
Lucrurile sunt simple cand vorbim de un brand nou. Ele devin complicate daca vorbim despre un brand vechi care primeste o noua identitate vizuala. Acest subiect trebuie sa fie tratat cu maxima atentie pentru a nu afecta brand equity – valoarea brand-ului. Va fi foarte importanta lansarea in interior si mecanismele de a-i face pe angajati sa inteleaga identitatea vizuala, sa o accepte, sa o adopte si “sa o dea mai departe” cu maxima incredere.
Sunt foarte multe de spus despre procesul de creare logo, aici am descris pe scurt 6 pasi. Fiecare dintre acestia necesita maxima atentie, un efort sustinut, bine proiectat si focus pe a aduce plus valoare grupului de oameni pe care brand-ul ii serveste.
Suntem aici sa te ajutam sa iti spui povestea, inclusiv sa construiesti procesul de creare logo potrivit, foloseste sectiunea contact pentru a ne spune care sunt nevoile tale sau care sunt problemele pe care iti imaginezi ca le poti rezolva prin branding si design.
Echipa Toud
Exemple de logo-uri create de Toud
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!