Identitate vizuala - Logo maker versus agentie de branding

Crearea identitatii vizuale: cand sa folosesti un logo maker si cand sa lucrezi cu o agentie de branding

Un logo este o reprezentare vizuala care se leaga de un brand. De obicei, este un design unic sau un simbol care ajuta la identificarea si diferentierea unei companii sau a unui produs fata de competitori. Logo-urile pot include o combinatie de text, forme, culori si imagini menite sa creeze o imagine memorabila si recognoscibila ce reprezinta esenta brandului.

Logo-urile se regasesc pe o varietate de materiale de marketing, precum cartile de vizita, site-uri web sau reclame. Un logo bine conceput poate ajuta la recunoasterea marcii, la cresterea loialitatii de brand si creeaza o prima impresie puternica potentialilor clienti.

Exista multe tipuri diferite de logo, inclusiv cuvinte, litere, imagini, marci abstracte si embleme. Fiecare tip de logo are propriile puncte forte si puncte slabe, si alegerea tipului de logo pe care sa il utilizezi depinde de nevoile si obiectivele specifice companiei sau brandului.

Procesul de creare a unui logo

Crearea unui logo este un aspect critic in dezvoltarea identitatii de brand. Am putea spune ca un logo este fata unui brand (elementul cel mai vizibil) si ar trebui sa aiba o legatura cu valorile, personalitatea si atributele unice ale acestuia. Exista doua metode principale de creare a unui logo – fie prin intermediul unui tool online, in anumite cazuri chiar gratuit, ce foloseste inteligenta artificiala, fie prin intermediul unei agentii de branding. Desi ambele metode pot genera rezultate similare, exista diferente semnificative in ceea ce priveste calitatea, cantitatea de cercetare implicata si costul. 

5 lucruri importante pe care sa le iei in considerare

1. Cercetarea

Una dintre principalele diferente intre crearea unui logo cu un tool online si colaborarea cu o agentie de branding este nivelul de cercetare implicata. In mod normal, agentiile de branding aloca o cantitate semnificativa de timp cercetarii de piata, analizei competitorilor si culegerii de informatii (mai ales din interior, daca vorbim despre brand de organziatie) pentru a se asigura ca logo-ul pe care il creeaza este relevant si unic. Acest nivel de cercetare asigura ca logo-ul reprezinta cu acuratete brandul si rezoneaza cu publicul tinta. In schimb, tool-urile online gratuite nu implica de obicei niciun fel de cercetare, bazandu-se exclusiv pe sabloane si modele preexistente.

2. Relevanta si unicitatea

Un logo ar trebui sa fie relevant si unic pentru brandul pe care il reprezinta. O agentie de branding se asigura ca logo-ul este adaptat in mod special nevoilor brandului si se diferentiaza fata de competitori. Tool-urile online gratuite prezinta un risc deoarece acestea creaza un logo care este general si chiar similar cu alte logo-uri.

3. Logo-ul actioneaza ca un vas in care utilizatorii pun sens

Acesta poate evoca emotii, poate crea o perceptie a valorii si poate crea o conexiune cu publicul. O agentie de branding are expertiza necesara sa inteleaga acest aspect al design-ului de logo si poate crea un logo care rezoneaza cu publicul tinta, tool-urile online neavand (inca) aceasta abilitate.

4. Identitatea de brand si cum poate fi folosita in crearea unui logo

Identitatea de brand este constituita din personalitatea si valorile brandului. Aceasta defineste misiunea, viziunea si propunerea de valoare a bandului. O agentie de branding te poate ajuta sa definesti identitatea de brand, care, ulterior, poate fi folosita in crearea unui logo care sa reprezinte cu acuratete personalitatea si valorile brandului. Pe de alta parte, tool-urile online nu au abilitatea de a crea o identitate de brand.

5. Cand este suficient un brief in crearea unui logo

In unele cazuri, poate fi suficient sa ai doar un brief pentru crearea unui logo, fara a avea si o identitate de brand. De exemplu, o companie care lanseaza un nou produs sau un nou serviciu si care are deja o identitate de brand bine stabilita are nevoie doar de un logo care sa se alinieze identitatii deja existente. Oricum, in cele mai multe cazuri, este important sa ai o identitate de brand bine definita inainte de a incepe procesul de crearea a unui logo.

Exemple de branduri mari care au ales sa foloseasca un tool online de tipul logo maker pentru crearea logo-ului:

  • SquareSpace: Acest constructor de site-uri web a folosit un tool gratuit pentru a-si crea logo-ul in 2004.
  • Shopify: Shopify a folosit un tool gratuit pentru a-si crea logo-ul in 2006.
  • Wix: Acest constructor de site-uri web a folosit un tool gratuit pentru a-si crea logo-ul in 2006.

Ce costuri implica cele doua metode

Costurile creari unui logo cu un tool online sunt, in general, mai mici decat cele a le unei agentii de branding. Tool-urile online sunt, de cele mai multe ori, gratuite sau percep o taxa nominala pentru accesul la functii suplimentare. Pe de alta parte, colaborarea cu o agentie de branding poate implica tarife destul de mari deoarece aceasta implica cercetare, dezvoltarea creativa si expertiza. Costurile generate de lucrul cu o agentie de branding pot varia de la cateva mii de euro pana la cateva zeci de mii de euro (uneori chiar sute de mii), in functie de marime agentiei, reputatia si domeniul de activitate al acesteia. 

In concluzie, ambele metode de creare a unui logo au avantaje si dezavantaje.

Alte diferente intre logo maker si logo design

Crearea unui logo de succes este esentiala in crearea unei identitati de brand care este recognoscibila, memorabila si comunica eficient valorile unei companii, produsele si serviciile catre publicul tinta. In timp ce este posibil sa folosesti tool-uri online pentru generarea rapida si ieftina a unui logo, agentiile de branding pot sa inteleaga profund principiile brandului si poate crea un logo care sa reprezinte personalitatea, valorile si publicul tinta al brandului.

Procesul de creare a unui logo in cazul agentiilor de branding include cercetare extinsa a pietei, a publicului tinta, a competitiei si a personalitatii de brand. Scopul acestui proces este sa genereze un rezultat care sa reprezinte cu acuratete brandul si care sa il diferentieze pe piata.

Potrivit unui studiu realizat de BMB, o agentie de branding din UK, cercetarea de piata si analiza competitorilor sunt elemente esentiale ale unui proces de branding (brand de produs, de serviciu). Cercetarea ajuta agentia sa inteleaga piata si sa identifice oportunitati de diferentiere. Folosind aceasta cercetare ca baza, agentia poate crea un logo care sa reflecte personalitatea si valorile brandului.

De asemenea, o agentie de branding are experienta necesara sa creeze un logo care este unic si relevant pentru publicul tinta. Concentrandu-se pe valorile de baza ale brandului si intelegerea nevoilor publicului, agentia poate crea un logo care se poate favoriza o conexiune la nivel emotional cu publicul. Aceasta conexiune poate duce la cresterea loialitatii si recunoasterea brandului, care pot avea un impact semnificativ asupra profitului companiei.

Pe de alta parte, tool-urile online, logo maker, sunt create pentru a aduce o solutie rapida si simpla pentru companiile care au nevoie de un logo. Aceste tool-uri se bazeaza pe sabloane si modele preexistente, ceea ce face aproape imposibila crearea unui logo unic si personalizat. Conform unui studiu realizat de Designhill, o piata online de design grafic, crearea unui logo folosind un tool online este o optiune convenabila si accesibila pentru companiile cu buget limitat.

Totusi, acestor tool-uri online le lipseste expertiza si creativitatea agentiilor de branding, ceea ce face dificila crearea unui logo unic. Intr-un studiu realizat de Venngage, un tool online de design grafic, doar 6% dintre respondenti au ales sa creeze un logo cu ajutorul unui tool online, in detrimentul unui designer profesional sau a unei agentii de branding.

In concluzie, costul si comoditatea creari unui logo online pot fi tentante pentru business-urile mici, dar colaborarea cu o agentie de branding poate duce la crearea unui logo mai eficient care sa aduca impact asupra modului in care consumatorii percep brandul. Pe de alta parte, desi este mult mai accesibil din punct de vedere financiar, un logo creat online, cu ajutorul tool-urilor ce folosesc inteligenta artificiala, acestuia ii va lipsi partea creativa si intelegerea pe care o agentie de branding le are.