Ce este pozitionarea – o privire de ansamblu

Toud – noi te ajutam sa iti spui povestea

Pozitionarea este definita de catre Business Dictionary ca fiind o strategie de marketing care are drept scop plasarea brandului, in mintea consumatorului,  pe o pozitie distincta in relatie cu competitia. În cartea lor, ”Positioning the brand: An inside-out approach”, Rik Riezebos si Jaap van der Griten vorbesc despre pozitionare ca scoaterea in evidenta a caracteristicilor unui brand, care sunt relevante pentru publicul tinta si diferentiaza brandul de cele existente deja pe piata.

Pozitionarea brandului

Pozitionarea nu are in prim plan produsul/serviciul pe care il oferi, ci consumatorul. Produsul tau trebuie sa aiba o imagine bine definita in mintea consumatorului, diferita fata de alte produse similare, o suita de caracteristici care il fac unic. De aceea este cumva incorect termenul de ”pozitionare a produsului”. Parctic, nu produsul in sine este cel care sufera modificari atunci cand are loc pozitionarea, ci imaginea acestuia, ambalajul, numele etc.

Important este ca brandul pe care il reprezinti, sa trezeasca in mintea consumatorului legaturi noi, sa il faca pe acesta sa rezoneze cu ceea ce face organizatia ta. Asa cum spunea Simon Sinek, oamenii nu cumpara ceea ce faci, ci motivul pentru care faci acel lucru.

Segmentare, targetare, pozitionare

Sa creezi ceva ceea ce nu exista in mintea consumatorului este foarte dificil, in conditiile in care, acesta are mintea suprasaturata cu informatie. De aceea, un pas foarte important in procesul de pozitionare este segmentarea. Exista pe piata consumatori atat de diferiti, cu asteptari atat de variate, incat este dificil sa faci o pozitionare a produsului pentru un public foarte larg. Dar daca alegi un public tinta, un grup de consumatori care impartasesc aceleasi valori, si te adresezi direct lor, este mult mai usor sa ii faci sa rezoneze cu brandul si cu produsul tau.

Comunicare

Poate cel mai important aspect al pozitionarii este comunicarea. In era informatiei, consumatorul detine puterea. Mesajele devin din ce in ce mai scurte si mai concentrate. Pentru a face o pozitionare corecta a brandului, este nevoie ca mesajul tau sa nu fie neaparat unul nou, ci unul care sa il atraga pe consumator. Mai putin este mai mult. Volumul de comunicare este inamicul numarul unu al pozitionarii. De aceea, atunci cand iti alegi strategia de comunicare, atunci cand faci segmentarea sau pozitionarea trebuie sa privesti totul invers, din perspectiva consumatorului. In aceste conditii, toate intrebarile legate de brandul tau incep cu ”de ce”. Mesajul pe care il transmiti consumatorului trebuie sa raspunda, de fapt, la aceasta intrebare. Daca reusesti sa faci acest lucru, atunci asiguri o pozitionare buna a brandului pe piata.

Pozitionarea – un exercitiu care trebuie sa porneasca de la analiza

Pentru a reusi sa faci o buna pozitionare a brandului tau pe piata este necesar sa iti cunosti foarte bine publicul (consumatorii), dar si concurenta. Fiind poate cel mai puternic concept din domeniul marketingului, pozitionarea face diferenta intre produse similare, influenteaza mintea consumatorului in avantajul produsului si asigura o imagine puternica a brandului in piata.

Surse:

Positioning – The battle for your mind, Al Ries, Jack Trout

Positioning the brand: An inside-out approach, Rik Riezebos, Jaap van der Griten

Start with Why: How great leaders inspire everyone to take action, Simon Sinek

www.wikipedia.ro/

www.wikipedia.ro

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *