Publicitatea sau cea mai simpla cale spre consumator

Legatura dintre publicitate si pozitionare

O pozitionare corecta a brandului pe piata are in prim plan consumatorul. Perceptia acestuia trebuie influentata in asa masura incat sa faca legaturi cu brandul tau si sa retina aceste legaturi in timp. Cel mai simplu mod prin care poti ajunge in contact cu consumatorul este prin intermediul publicitatii.

În piata, publicitatea se gaseste in toate formele si exista in toate mediile. Daca inainte de era internetului, publicitatea se facea numai in mediul real, acum mediul virtual a schimbat jocul. Batalia se da nu intre produse, ci pentru locul pe care acestea il ocupa in mintea consumatorului.  

Mesaje simple, dar pline de esenta

Consumatorul este bombardat cu informatie din toate partile si este cert faptul ca, acestuia ii este din ce in ce mai greu sa retina un asemenea volum de mesaje. Pentru a reusi sa faci o buna pozitionare a brandului in piata, trebuie sa gasesti exact acel mesaj care sa trezeasca in mintea consumatorului o relationare cu brandul tau.

Publicitatea bine facuta, mesajele bine transmise, care inspira consumatorul sau ii capteaza atentia, sunt cele care vor avea o durata mai mare de viata in mintea oamenilor. In cartea lor Positioning – The battle for your mind, Al Ries si Jack Trout dau un exemplu elocvent de o asemenea situatie. Intr-un studiu de piata, 93% dintre participanti l-au recunoscut pe Mr. Clean, duhul de pe sticla unor produse de curatat, desi acesta nu mai aparuse la tv de mai bine de 10 ani. Publicitatea bine facuta, pozitioneaza brandul in mintea consumatorului pe un loc de unde cu greu mai poate fi eliminat.

De la centrarea pe produs la pozitionare – publicitatea evolueaza

Pana pe la sfarsitul anilor ‘50, produsul era plasat in centrul atentiei. Fiecare produs era “cel mai bun”, atentia se concentra asupra caracteristicilor produsului ca un tot unitar. Dupa aceasta epoca, imaginea produsului a fost cea asupra careia s-a concetrat toata industria publicitatii. Acum, publicitatea graviteaza in jurul pozitionarii.

Poate cel mai bun exemplu de pozitionare gresita din cauza lipsei publicitatii este povestea lui Christofor Columb, descoperitorul de drept al Americii. Amerigo Vespuci a stiut cum sa actioneze pentru ca descoperirea sa fie facuta publica si astfel, a castigat toti laurii. Greseala majora pe care Christofor Columb a facut-o atunci a fost ca nu a transmis niciun mesaj legat de descoperirea pe care o facuse. Practic, pozitionarea lui nu a existat. In cazul unei astfel de “competitii”, conta foarte mult care era primul mesaj transmis.

In zilele noastre mintea consumatorului este suprasaturata cu mesaje publicitare. De ce ar alege sa se opreasca exact asupra produsului/serviciului pe care tu il oferi? Pentru ca o campanie publicitara cu o strategie centrata pe pozitionare este mult mai importanta decat o strategie centrata pe produs. Nu produsul conteaza atat demult, cat caracteristicile unice pe care acesta le are fata de alte produse similare. Publicitatea te ajuta sa pozitionezi produsul inaintea altor produse similare, chiar si cand cacteristicile nu sunt atat de unice. Totul tine de strategia de publicitate facuta corect si centratata pe consumator.

O strategie bine pusa la punct este cheia spre succes

In era tehnologiei, cand piata are o varietate imensa de produse si servicii pe care le ofera consumatorului, nu mai este suficient doar sa faci publicitate. Epoca in care sa aduci ceva nou pe piata era la putere, a apus. Tinta strategiilor de publicitate nu mai este inovatia, ci pozitionarea in mintea consumatorului. Nu conteaza produsul pe care il oferi, ci povestea din spatele lui. Trebuie sa fii primul care intra in mintea consumatorului si o influenteaza in asa fel incat sa rezoneze cu brandul tau.

Strategia de publicitate trebuie sa ia in considerare nu numai consumatorul. El este centrul strategiei, dar si competitia are un rol important. Un exemplu bun este cel al IBM. Nu IBM a inventat primul computer, dar ei sunt primii care au construit o pozitionare a computerului in mintea consumatorului. La fel s-a intamplat si in cazul lui Amerigo Vespuci.

Publicitatea este cea mai scurta cale catre consumator. Prin intermediul acesteia, informatiile despre pordusul/serviciul tau sunt transmise catre potentialii clienti. Publicitatea este cea cu ajutorul careia se face pozitionarea brandului in piata. Fara publicitate, nu ar exista branduri renumite, imagini usor de recunoscut, nu ar fi o constiinta a brandurilor.

Surse:

Positioning – the battle for your mind, Al Ries, Jack Trout

www.wikipedia.org

www.thebalancesmb.com

www.businessdictionary.com