Cum identifici un UI design bun?

9 reguli de urmat

Am creat un articol informativ care se adreseaza specialistilor de marketing care sunt pusi in situatia de a evalua un design UI de calitate sau portofoliul unui potential furnizor de astfel de servicii. Astfel, incercam sa facem un pic de lumina in zona aceasta de UI design unde nu exista reguli stricte, ci, mai degraba,  linii care pot fi urmate si adaptate fiecarui design, fiecarui stil in parte.

Despre UI design

O definitie standard a UI design se leaga strict de aspectul vizual al unei aplicatii fie ea web sau mobile (spatii, fonturi, culori, layout etc.), dar user interface este mult mai mult decat atat. UI design insemna mai mult decat a crea elemente sau a face produsul sa arate bine din punct de vedere vizual. El reprezinta chiar interactiunea dintre utilizator si aplicatie. 

Am putea spune ca, mai degraba, UI design este despre anticiparea nevoilor utilizatorului, despre crearea unor elemente care sa fie usor de accesat, de inteles si utilizat. De regula, interfata este primul element pe care il va accesa utilizatorul in experimentarea brand-ului, prin care utilizatorul ia primul contact cu brandul asa ca este extrem de important ca aceasta sa sustina valorile brandului, sa creeze o legatura emotionala cu utilizatorul, si, mai ales, sa sustina cu elemente puternice user experience. 

In ziua de astazi site-urile si aplicatiile sunt interactive si dinamice. O buna interfata ajuta la cresterea ratei de conversie si ajuta la mentinerea competitivitatii pe piata. Dar ce face ca un UI design sa fie considerat bun?

Iata 9 reguli pe care trebuie sa le urmezi pentru a construi un UI de succes:

1. Cunoaste utilizatorul

Nu poti intelege un design bun, daca nu intelegi oamenii; Design-ul este făcut pentru oamenii” – Dieter Rams, Hands on UX design for developers

Una dintre cele mai importante reguli ale designului este ca atunci cand construiesti o interfata trebuie sa ai in minte, in primul rand, oamenii, utilizatorii. Un UI design bun merge mai departe de ceea ce isi doresc utilizatorii si anticipeaza care sunt nevoile acestora.

Jeff Bezos, CEO Amazon, spunea ca intotdeauna este bine sa ”incepi cu clientii si sa lucrezi inapoi”. Este indicat sa iti iei timp si sa incerci sa cunosti utilizatorul, sa vezi ce ii place, cum interactioneaza cu alte aplicatii, cum se comporta si, mai ales, care sunt asteptarile lui si cum poti sa le intampini. Si, mai ales, sa vorbesti pe limba lui. Un UI design bun foloseste termeni cu care utilizatorul este obisnuit.

2. Claritate si simplitate

Un design bun este, de fapt, mult mai dificil de observat decat un design mai putin bun, deoarece un design bun se potriveste nevoilor noastre atat de bine incat devine invizibil” – Don Norman, The design of everyday things

Claritatea este un alt punct asupra caruia trebuie sa te concentrezi atunci cand construiesti un UI design. Daca elementele nu sunt intuitive, clare, simple utilizatorul se va simtit frustrat de neputinta de a naviga in interfata si nu va mai interactiona cu aceasta. 

Se spune ca un design bun este invizibil, nu contine elemente care nu sunt necesare sau ies in evidenta. Un UI design bun este bine legat, simplu, concis. Atunci cand vrei sa integrezi un element in design, este bine sa iti pui constat intrebarea: ”Are utilizatorul nevoie de el?”.

3. Consistenta

Cu cat asteptarile utilizatorului se dovedesc corecte, cu atat se va simti in controlul sistemului si cu atat mai mult ii va placea” – Jakob Nielson, The fundamentals of interactive design

Este foarte important sa mentii un design general, limbaj, layout care sa comunice valorile brandului, cu care utilizatorul sa se poata familiariza. O interfata care se bazeaza pe consistenta permite utilizatorului sa inteleaga mai bine modul in care functioneaza aceasta, imbunatatindu-i astfel eficienta.

Daca este atins criteriul de consistenta se poate merge mai departe, spre coerenta – o astfel de abodare permite mult mai multa libertatea, insa este mai riscanta. O necunoastere suficienta a publicului poate duce la dezamagirea utilizatorilor, la confuzie, la reactii adverse. Acest pas poate aduce beneficii foarte mari, insa e foarte important sa fie facut intr-o maniera profesionista.

4. Familiaritate

UI design nu inseamna reinventarea rotii. Un design intuitiv este un design simplu, care atrage utilizatorul. Oamenii au deja creata in minte o imagine generala a unei aplicatii, de aceea este necesar ca atunci cand evaluezi un UI design sa urmaresti elemente comune, iconite familiare, termeni usor de recunoscut, minimalizarea timpului pe care utilizatorul il petrece finalizand taskuri in interfata.

5. Ierarhie vizuala

Ierarhia vizuala a elementelor duce la eficienta designului. Elemente din pagina trebuie sa “curga”, sa aiba o ierarhie clara atat pentru utilitate, cat si pentru functionalitate. Ierarhia vizuala il ajuta pe utilizator sa navigheze organic in pagina, prezentandu-i mai mult decat niste servicii, spunandu-i o poveste. Designul trebuie sa curga de la stanga la dreapta si de sus in jos pentru a crea o experienta pozitiva utilizatorului. Astfel, ierarhia vizuala, obtinuta prin folosirea titlurilor, culorilor, blocurilor de diverse marimi, are legatura directa cu organizarea in pagina a designului.

6. Estetica

Desi spuneam ca un design bun este invizibil pentru utilizator, asta nu inseamna ca nu trebuie sa fie atractiv din punct de vedere estetic. In zilele noastre, piata este invadata din ce in ce de mai multe produse. Pentru utilizator este important ca un produs sa fie bun, dar si atractiv. Un UI design bun leaga o suita de elemente pentru un rezultat de succes atat estetic, cat si functional.

7. Utilizatorul are contolul

Pe masura ce utilizatorul navigheaza in interfata este esential ca acesta sa creada ca el detine controlul, ca el este cel care face lucrurile sa se miste, ca a inteles pe deplin cum functioneaza interfata si nu mai are nevoie de ajutor. Utilizatorii experimentati nutresc sentimentul ca interfata raspunde la actiunile lor. Acestia nu reactioneaza bine la schimbare sau la necesitatea de a introduce date repetitiv si cu atat mai putin la dificultatea de obtine informatii (de exemplu, prea multe clickuri necesare pentru a ajunge la o informatie).

8. Previne erorile

Oamenii sunt supusi greselii, de aceea este foarte important pentru un utilizator sa poate repara eventualele greseli pe care le face atunci cand navigheaza intr-o interfata. Este important ca interfata sa ii ofere acestuia posibilitatea sa se intoarca, sa repare greseala, fara a o lua de la capat, oferindu-i instructiuni clare.

9. Ofera feedback rapid

In mod normal, in viata de zi cu zi primim constant feedback. Feedback-ul este, de obicei, asociat cu actiunea. Utilizatorul se asteapta ca fiecare actiune pe care o intreprinde intr-o aplicatie sa aiba si o reactiune clara si, mai ales rapida. Un sistem care ofera feedback rapid si clar, ajuta utilizatorul isi atinga mai repede scopul cu care navigheaza in aplicatie. Elemente simple precum schimbarea culorii unui buton la interactiune sau afisarea unui mesaj scurt ca urmare a unei actiuni, fac ca navigarea intr-o interfata sa fie simpla si intuitiva.

Aceste reguli trebuie adaptate fiecarui proiect in parte si folosite cu scopul de a crea un UI design bun care ajuta utilizatorul sa gaseasca informatia si produsul de care are nevoie. De fiecare data cand evaluezi un UI design, tine mine ca acesta este creat pentru oameni si ai mereu in minte utilizatorul si nevoile lui.

Surse:

  1. usability.gov
  2. medium.com
  3. xd.adobe.com
  4. uxdesign.cc
  5. usabilitypost.com
  6. elegantthemes.com
  7. cs.umd.edu
  8. nngroup.com
  9. Donald A. Norman, Design of everyday things
  10. Dieter Rams, Hands-on UX design for developers
  11. Jakob Nielson, The fundamentals of interactive design