• Design de ambalaj

    Cu pricepere si cu multa pasiune

Design de ambalaj

Astazi, mai mult ca oricand conteaza sa iti diferentiezi produsul/serviciul de celelalte din piata. Pentru o serie larga de industrii ambalajul participa activ la aceasta diferentiere.

Importanta – design de ambalaj

Ambalajul conteaza

Design-ul de ambalaj are mai multe roluri. Cel mai important este acela de a vinde. Ambalajul convinge la raft intre sute sau mii de produse, un ambalaj „altfel” poate vinde. Ambalajul pozitioneaza produsul in gama, in functie de mesajele comunicate, de design-ul grafic, de materialele folosite, de modul in care se deschide, un ambalaj iti va spune clar si simplu daca produsul face parte din gama economy sau din gama de lux. Ambalajul spune o poveste, sau cel putin asa ar trebui. Un design de ambalaj bun va spune povestea brand-ului, va incerca sa genereze emotie si va cauta sa inspire. Brand-urile puternice acorda atentie mare ambalajului pentru a-si consolida pozitia. Ganditi-va la ambalajele produselor Apple, la sticla de Coca-Cola sau la dozele de bere Guinness care ofera consumatorului posibilitatea de a trai un ritual, toate au devenit repere in pietele lor, toate sunt usor de recunoscut si toate au functile descrise mai sus.

Ambalajul diferentiaza produsul, este unealta perfecta prin care poti atrage atentia intr-un mod constructiv.

Calitatea – design de ambalaj

Cum evaluam calitatea unui design de ambalaj? Toud propune o serie de elemente care trebuie avute in vedere in design-ul de ambalaj. Procesul acesta trebuie sa aiba la baza studiul asupra pietei si elementele care definesc brandul.

  • Corelarea cu brandul – ambalajul trebuie sa fie o oglindire a brandului, trebuie sa comunice aceleasi valori, sa contribuie la constructia aceleiasi povesti
  • Relevanta in piata – design-ul ambalajului trebuie sa fie construit pentru clientul potential, trebuie sa fie relevant, simplu de inteles si corelat cu piata din care face parte. Un design exagerat, sau specific altei piete ar fi nepotrivit.
  • Sa spuna o poveste – un design de ambalaj este reusit atunci cand spune o poveste, ganditi-va din nou la Apple, la Coca-Cola sau chiar la ambalajul creat pentru The Light Phone.
  • Vizibil intre alte ambalaje – un design reusit va face pe raft vizibil produsul. Nu e nevoie de un design total diferit, extravagant, poti iesi in evidenta si prin simplitate.
  • Simplu – un design de ambalaj simplu, curat, va fi mai usor inteles de client, se va remarca in comparatie cu celelalte ambalaje prin eleganta.
  • Corelat cu identitatea vizuala – trebuie sa existe un echilibru intre logo, culorile de brand, motivele grafice specifice brandului si ambalaj – altfel va exista o lipsa de coerenta in design, in mesaje.
  • Protectie – un ambalaj bun asigura protectia potrivita produsului, designer-ul va trebui sa gandeasca forma potrivita si materialele potrivite pentru a asigura protectia produsului.
  • Focus – ambalajul va comunica o idee esentiala, acel USP (unique selling proposition) – in acest fel mesajul va fi perceput usor de catre clientul potential.
  • Genereaza emotie – e ideal ca un ambalaj sa poata genera emotie, atunci cand se reuseste cumpararea se va face mai usor, la fel si retentia – cel mai bun exemplu este sticla de Coca-Cola.
  • Testul vechimii – un ambalaj bun va fi de actualitate si peste 5 ani.
  • Elemente recognoscibile – in cele mai multe cazuri in care se obtine – producerea de emotie – design-ul de ambalaj devine un simbol, un element recognoscibil – si aici un exemplu foarte bun este sticla de Coca-Cola.
  • Costuri reduse de productie – un ambalaj bun presupune un cost de productie optimizat, mic.
  • Protejarea mediului – astazi, mai mult ca oricand, avem nevoie de ambalaje care nu polueaza mediul. Produsele din sfera FMCG (fast-moving consumer goods) trebuie sa aiba ambalaje care nu polueaza. Sticlele de apa plata pot deveni adevarate bombe ecologice daca nu sunt biodegradabile.
  • Usor de manevrat – ambalajul nu este doar o protectie a produsului, este si primul obiect cu care clientul interactioneaza, va trebui sa fie usor de apucat, de transportat, de deschis, de depozitat.

Cum se face – design de ambalaj

Care sunt pasii pe care ii urmam noi la Toud

Toud respecta o procedura pentru a obtine cat mai multe elemente de calitate prezentate mai sus. Acest proces incepe cu brief-ul clientului. In etapa 2 Toud realizeaza un research al pietei produsului, al producatorilor concurenti si al design-ului pe care acestia mizeaza. In aceasta etapa facem si analiza produsului, a brandului si a elementelor de diferentiere. In pasul 3 realizam primele schite. Urmeaza in pasul 4 reluarea comunicarii si obtinerea de feedback. In aceasta etapa aducem ajustari schitelor si urmarim atingerea a cat mai multor puncte de calitate prezentate mai sus. In etapa 5 organizam impreuna cu producatorul o serie de focus group-uri in care prezentam ambalajul, menite de a obtine feedback de la persoane aflate in target. In pasul 6 retusam ambalajul si il dam in print.

Cat dureaza – design de ambalaj

Design de ambalaj Toud

Design-ul de ambalaj este un proces amplu, dureaza in general intre 3 si 8 saptamani, in functie de complexitatea proiectului. In cazul in care proiectam si realizam ambalajele pentru o gama, poate sa dureze si 20 de saptamani.

Cat costa – design de ambalaj

Procedura Toud

Costul este calculat in functie de timpul de lucru estimat. Pretul de agentie pentru design-ul de ambalaj este de 45 euro pe ora. Pentru a obtine o cotatie de pret, completati formularul de cotatie, promitem sa raspundem in cel mai scurt timp.

Portofoliu

Cateva schite de design de ambalaj facute in ultima perioada.

This post is also available in: Engleză